זוגיות אחרי שכול

0
2849

לעיתים המעטפת החיצונית של זוגיות שנייה בחיים, לאחר מוות של בן הזוג, יכולה להיות זוהרת, חיובית אופטימית ובעיקר – מטעה. גם כאשר על פני השטח, המצב נראה מעודד, אחד מבני הזוג התאושש מהשכול והאבל, התקדם בחיים, פתח דף חדש לכניסת אדם נוסף לחייו, לרגשותיו. קשר חדש, לאחר שכול של אחד מבני הזוג, כמה מוצלח שלא יהיה, תמיד ילווה במשקעים, רגשות, תהיות והשוואות מול אותו אדם אשר נפטר, והתהייה הגדולה היא, כי אם היה בחיים – כנראה הקשר החדש לא היה מתקיים.

בן הזוג אשר שכל – ינוע לרוב עם תחושת אשמה מתמדת, כי הוא בוגד באדם אשר נפטר, בוגד באמונו, בוגד באהבתו אליו, כי מצא אדם חדש אשר מתמודד על אהבתו וזוכה בה. מנגד, יחוש אותו בן זוג אשמה כלפי הזוגיות הנוכחית, כי היא מלווה בגעגועים, זכרונות ומחשבות על האהבה הקודמת, ולעיתים יחוש כי לא כולו מופנה אל הקשר בהווה. כמו כן האשמה יכולה ליצור קצר בתקשורת, הפנמת רגשות ותחושת ריחוק עקב חוסר הנוחות לדבר על האדם שנפטר עם האדם שמחליף אותו ובעקיפין "מתחרה" בו. מצד בן הזוג החדש – קיימת תחושה תמידית אשר קיים עוד צד נחבא במערכת היחסים – הבן זוג לשעבר אשר נפטר, תמיד יתואר כאדם ללא רבב, שהיה כל עולמו של הבן זוג הנוכחי, תמיד יטיל צל על הזוגיות החדשה, ויגרום חוסר נוחות לכל חסרון וכל בעיה אשר צצה, עקב ההשוואה המתבקשת לעבר. מנגד קיים הנימוס הבסיסי לא לדבר רע על הנפטר, לא להכנס עם הבן זוג הנוכחי להשוואות, ולא להעלות את הנושא הכאוב.

ייעוץ זוגי במקרה הנ"ל, מתמקד בפתיחות, דגש על תקשורת, שיתוף רגשות ותחושות – גם אלו האמביוולנטיים ומבלבלים לגבי הקשר הנוכחי, הגעגועים לקשר הקודם ולאותו אדם, אך מנגד השמת דגש כנה ואמיתי על השביעות רצון, על האהבה הנוכחית, על הקירבה, הזוגיות, התשוקה והאושר שקיים בהווה. הטיפול בונה הבנה הדדית של בני הזוג, שהקשר שהינם נמצאים בו הינו קשר מורכב, מסובך, בעל פגמים וקשיים – ויש לקבל זאת. דיאלוג תמידי וכנה יבנה את הקשר, יחזק אותו למרות המהמורות – יתן לבן הזוג אשר שכל את השמחה והאושר בקשר הנוכחי, ויוריד מהתחרותיות של בן הזוג השני כלפי האדם שנפטר, וה"איום" בהשוואתיות המתמידה – יעלם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here