מתי לפנות לפסיכיאטר ואיך עושים את זה

0
2582
מתי לפנות לפסיכיאטר ואיך עושים את זה

בשנים האחרונות הולכת ופוחתת הסטיגמה שרבצה על פני תחום בריאות הנפש, לרבות הפסיכיאטריה. לכן, יותר ויותר אנשים פונים ללא חשש או מבוכה לטיפולים נפשיים שונים ולאבחונים. בשורות הבאות נראה מתי כדאי לפנות לפסיכיאטר, כיצד הוא מטפל ואיך למצוא איש מקצוע שמתאים לצרכים שלכם.

מה עושה הפסיכיאטר?

קודם כל, חשוב להבין שפסיכיאטר הוא בעצם רופא לכל דבר ועניין, רק שעשה את התמחותו בתחום של בריאות הנפש. התמחות זו מעניקה לו את הרישיון לבצע אבחונים מסוגים שונים, וכן לרשום תרופות במידת הצורך. כמו כן, פסיכיאטר שונה מפסיכולוגים ואנשי טיפול אחרים בדרך שבה הוא מטפל: בעוד שפגישות עם פסיכולוגים ודומיהם נערכות אחת לשבוע, פגישות עם פסיכיאטר נערכות לעיתים רחוקות יותר. הטיפול מתחיל בפגישת אבחון שבה שואל הפסיכיאטר את הפונה על המצוקה שבגינה פנה אליו, מתי היא התחילה, במה היא מתבטאת, האם היה אירוע מסוים שגרם לה, וכיוצא בזאת. בתוך כך מתרשם הפסיכיאטר ממגוון רחב של היבטים כמו בהירות התשובות, שפת הגוף, רציפות המילים והתוכן, המצוקה הרגשית ועוד. בהתאם לתשובות של המטופל ולהתרשמויותיו של איש המקצוע הוא עשוי להגיע לאבחנה, שעליה נדבר עוד מעט. לאחר מכן עשוי המטופל להיפגש עם הפסיכיאטר אחת לחודש או יותר, בהתאם לצורך.

אמנם אמרנו שהסטיגמות פחתו, אך הן בוודאי לא נעלמו ועדיין קיימות אי הבנות לגבי תפקוד הפסיכיאטר. כך לדוגמא, יש הסבורים שפסיכיאטר תמיד נותן אבחנה אך האמת היא שבמרבית המקרים אין כל אבחנה. איש המקצוע פשוט ממליץ לפונה על כיוון טיפולי נכון עבורו שיכול להיות למשל פגישות עם פסיכולוג, מנוחה ורגיעה. כמו כן, יש הסבורים שתמיד רושם הפסיכיאטר תרופות לצורך טיפול, אך גם סברה זו שגויה כי איש המקצוע ממש לא מזדרז לתת מרשמים – אלא אם הדבר באמת נחוץ.

איך מוצאים פסיכיאטר?

כאשר מחפשים פסיכיאטר יש לשים דגש בעיקר על היותו קרוב, זמין ונגיש באזור המגורים או העבודה שלכם, ועל כך שהוא עוסק בתחום הרלוונטי (למשל, פסיכיאטר של ילדים, מבוגרים או מומחה בפסיכו-גריאטריה). יש כמה ערוצים שדרכם אפשר להגיע לפסיכיאטר, כמו למשל פנייה לרופא המשפחה ומכאן קבלת הפנייה לפסיכיאטר דרך קופת החולים. אחת הדרכים היעילות שגם יוסיפו לכם מידע והבנה היא להיכנס אל מדור פסיכיאטריה שמציע פורטל רפואי גדול ורציני. במדור כזה תוכלו לאתר בקלות ובמהירות פסיכיאטר העובד באזור מגוריכם ולקבל פרטים ראשוניים עליו – מה הוותק והניסיון שלו, במה הוא בעיקר עוסק, כתובת המרפאה, טלפון להתקשרות וכן הלאה. בנוסף לכך, במדור תוכלו לקרוא כתבות העוסקות בנושאים שמעניינים אתכם, למשל אודות דיכאון, חרדה, הפרעת קשב וריכוז וכדומה. מלבד זאת, מדור רציני גם יציע פורום העוסק בפסיכיאטריה שבה איש מקצוע בכיר ומנוסה עונה על שאלות הגולשים, ותוכלו לפנות אליו באופן אנונימי לחלוטין.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here